Werk jij voor jezelf, als ZZP’er of ergens op kantoor? Dan communiceer jij waarschijnlijk ook regelmatig via de e-mail. Voor veel mensen blijft het lastig om een goede, fatsoenlijke e-mail te schrijven. Vaak zie je vreemde lay-outs, informele taal en andere fouten. Zeker als je een bericht verstuurt voor werk of belangrijke zaken, is het natuurlijk goed om een professionele, mooie e-mail te kunnen sturen. Hieronder hebben wij een overzicht van waar je op moet letten en hoe jij een goede e-mail kunt versturen.
Lay-out en stijl
Iets waar veel mensen niet op letten, is de titel van de e-mail. Vaak besteden mensen hier niet veel aandacht aan, terwijl titels toch erg belangrijk zijn. Titels zijn handig omdat ze mensen een samenvatting kunnen geven van de inhoud van het bericht. Ook kunnen mensen jouw e-mail sneller terugvinden als je een betere titel hebt, ook via de zoekfuncties.
Verstuur je een zakelijke e-mail? Zorg dan voor een mooie huisstijl en lay-out. Je kunt een standaard lettertype instellen voor je nieuwe e-mails. Je kunt hierbij ook een handtekening toevoegen met overige informatie zoals contact informatie, een link naar je website, een privacy policy en eventueel een logo. Dit is natuurlijk fijn voor degene waarmee je communiceert. Ook komt het een stuk professioneler over. Het bespaart ook tijd, omdat je een standaard lay-out hebt voor je berichten, met een automatische afsluiting.
Inhoud van de e-mail
De inhoud van je e-mail is natuurlijk ook erg belangrijk. Denk goed na over de schrijfstijl. Met wie communiceer je? Wat is je doelgroep? Kun je het beste een zo formeel mogelijke mail schrijven? Of kun je wat losser zijn in je berichten? Over deze vragen moet je goed nadenken. Toch is het altijd mooi om je e-mails goed en duidelijk in te leiden en af te sluiten. Met vriendelijke groeten. Voor zakelijke e-mails is het ook goed om zo kort en bondig mogelijk te zijn. Niemand heeft zin om tijdens werk hele pagina’s te lezen. Probeer daarom ook zo duidelijk mogelijk te schrijven.
Je moet ten slotte ook nog een keuze maken tussen de vele e-mailproviders. Wat de voor- en nadelen zijn van deze bedrijven, kun je lezen op emailaanmaken.nl. Zo kun jij de beste keuze maken.